maandag 31 december 2012

"Mag het donker aan?"

Bernhard Christiansen
...dat was het thema van De Vorlesebühne, die vrijdag 28 december te gast was in ons Voorleestheater.
Tot mijn verrassing bleek het thema te zijn afgeleid van het prentenboek Varenka , een boek dat ik mij niet meer had herinnerd, totdat het door Bernhard Christiansen omhoog werd gehouden, en ik een spreekwoordelijke blast from the past ervoer: het was mijn favoriete voorleesboek op de kleuterschool. Een zielig en religieus verhaal immers, met een wonderlijke en goede afloop: een succesformule voor de kleuter die ik was.


Helena H. en Kasper C. Jansen
Helena Hoogenkamp 
Wat de auteurs van de Vorlesebühne ervan hadden geschreven was niet minder wonderlijk, maar stukken hilarischer. Ik werd er keihard aan herinnerd waarom ik zo'n fan ben van de Vorlesebühne, die een punt maakt van kort en absurdistisch proza, en daarin uitblinkt. Niet alleen Christiansen was in vorm, maar zeker ook zijn collegae Kasper C. Jansen, die zijn hoogtepunt stapsgewijs en zorgvuldig opgebouwd bereikte in zijn 'Brief aan een voordeur', en Helena Hoogenkamp, niet alleen door haar stralende aanwezigheid, maar meer nog door haar bitterzoete teksten. Helaas had Eva Meijer, die zowel borg stond voor teksten als muzikale intermezzi, zich op het laatste moment wegens ziekte moeten afmelden. Op die korte termijn werd geen vervanger gevonden, maar oh wonder: De toevallig aanwezige stadsdichter Sylvia Hubers werd bereid gevonden Eva's teksten voor te lezen, en uit het publiek meldde zich een aantal dappere lieden die zorg droegen voor een spontane bijdrage, die alleen al daarom schitterend was. Zo kreeg ook de vierde kerstdag het gouden randje van een kerstmirakel.
een aantal...
...liederen!

...dappere...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten